Ett litet frö ska växa!



Ja då var det dax för oss att träda fram :)
Allt som varit en hemlighet har nu börjat sprida sig..
Älskling och jag har alltså skapat ett litet frö som nu ligger och växer i min mage..
Har idag gått in i vecka 13. Helt ofattbart.

Igår var det inskrivning.
Vilken underbar barnmorska vi fick. Kunde nog inte bli bättre.
Fick höra vårt lilla frö med. Ett hjärtslag på 165 slag i minuten.
Så coolt! Älskling o jag kunde inte smälta det. Älskling bara log.. image1
Mina värden var jätte bra! Men jag ska ändå på ett xtra läkarbesök
den 21/8  iochmed jag har min blodsjukdom o så..

Mina sympom har varit dom vanliga eller rättare sagt ÄR dom vanliga!
Trötthet, illamående, öma bröst och kissig typ hela tiden!
Så drygt att gå upp mitt i natten för att tömma blåsan. Rubbar juh hela min sömn!
Men vad gör man inte???!??? :)

Så nu så är det upp till er om ni vill följa vår resa till att få ett underbart fint barn..

//Johanna

Vecka 13
Kroppen: Nu är gränsen för den andra trimestern och då är det rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att urskilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan.



image3

Kommentarer
Postat av: Sofie

Men så underbart!! GRATTIS=) Önskar er all lycka!

2007-08-15 @ 21:25:19
URL: http://mizzsofie.webblogg.se
Postat av: Blivande moster Karolina

Ujujuj - bulan blir bara större å större :) Vad roligt att ni fick lyssna på lillhjärtat :) Puss å Kram !!

2007-08-15 @ 22:49:19
Postat av: Pauli

Hej sötaste!
Underbart med hjärtljuden! V 13 nu, så spännande! Kram och skoj med blogg! Lagt den i mina favoriter PUSS

2007-08-16 @ 11:19:17
Postat av: Maria

Åh så underbart =) Såååå fiiiin magen är! =)

2007-08-19 @ 12:35:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0