Doktorn


Igår var det dax för det vi längtat så efter - att få se liten igen!
Dock till vår besvikelse. Vi fick inte ens se huvudet. Tyckte inte alls om besöket förutom att allt såg bra ut med det som vi skulle ha extra koll på. Så visst är vi super glada för det. Men från vecka 18 har vi verkligen längtat efter att få se bebis igen och vi ville ju veta om det verkligen är en flicka.. Men men..
Sen att hon ligger i säte och att vi fått vändningstid gör inte saken roligare. Men jag har kommit fram till att jag ska avboka tiden! Känner mig inte alls bekväm i det! O skulle det vara att det inte lyckas så bokar man tid för snitt men i vilket fall som så OM hon ligger i säte när det är dax så får man ju ändå göra snitt. Sen vill jag inte riskera att föda efter - som jag vet folk som gjort.
Har oxå suttit o läst om smärtlindning - med Olivia fick jag bara lustgas o akupuntur (som inte hjälpte)..
Denna gången vill jag ha ngt för ryggen, för det var där det gjorde som ondast när jag födde Olivia.
Min mvc sköterska tyckte jag skulle läsa om kvaddlar - och det har jag gjort. Det ska vara bra men göra fruktansvärt ont. 30 sekunder av dödlig smärta, men tar då bort det onda i ryggen utan att påverka barnet och inte mig heller, som tex epd gör..
Jag har börjat bli rädd inför förlossningen, det är väl för veckorna börjar gå mot sitt slut.
Vill ha lika bra förlossning som jag hade med Olivia. Även om det tog 26 timmar.. Snitt är det sista jag vill genomgå - vill inte ha den smärtan i magen o jag vill ju kuna lyfta mitt barn och amma o så utan att det ska göra ont. Visst smärtan mellan benen är hemsk efteråt - men ja!

Vad hade ni för smärlindning? Var det bra eller dåligt?
Hoppas ni vill svara :)

Snart idol igen - hejar på Jay men vill ändå inte att han ska vinna.
Dom blir ju så styra av själva Idol konceptet..

Kram



Kommentarer
Postat av: Amme

Kvaddlar fick en kompis till mig & hon varnade alla att INTE ta det för det gjorde så in i h-lvetes ont & hon bara skrek när hon fick det & sen hjälpte det ändå inte.

Sj fick jag urakut snitt med Colin, hade inget val och då sövde dom mig & grav smärtstillande efteråt. Kejsarsnitt gör inte ont, men du har ont längre tid efteråt då man kapar av alla nerver & muskler i hela bukområdet. Tar några månader innan dom hittar tillbaka igen & fungerar som vanligt.

Annars har jag hört att Epidural ska vara bra, ryggmärgsbedövning då.

Men smärtan blir man nog aldrig helt fri ifrån hehe.

Kram

2010-12-10 @ 22:21:18
Postat av: Amme

Nu skriver jag igen, Du kan lyfta ditt barn efter snitt & amma oxå utan det gör galet ont, det behöver du inte vara orolig för.

Snitt gör ont efteråt, men inte så jävla extremt. Det beror väldigt mkt på omständigheterna. Jag hade riktigt dåliga omständigheter med mkt händelser just med mitt snitt, men det behöver jag inte dra upp här ju, men inget jag tänker tillbaka på som skräckupplevelse för dom vet ju vad dom gör.

Men jag har fått "tuffa" till mig väldigt mkt oxå under årens alla händelser som tyvärr format mig, så snitt är ingen big deal för mig när jag vet vilken tortyr själslig smärta är när alla ens barn dör. Medans snitt kanske jättejobbigt för vissa andra som inte upplevt annat.

Man är ju olika & tur är väl det. Hoppas du kommer fram till en bra lösning.

Kram

2010-12-10 @ 22:42:11
Postat av: Anonym

Jag hade lustgas o akupunktur. Blev även lokalbedövad med salva för att jag skulle tappas på urin och det var kanon, för då gjorde det inte så ont när barnet kom ut. Så lokalbedövning på muffen rekomenderas hehe

2010-12-11 @ 00:52:17
Postat av: Mad

Det är konstigt. Men nu när man vet vad som väntar finns det mer att oroa sig för och mer man kan känna rädsla inför. Första gången var man lyckligt ovetandes.



Jag har inte hört positivt om sterila kvaddlar från någon. Men har ingen egen erfarenhet. Sen är jag rädd för nålar och därför väljer jag bort alla alternativ med nålar just därför. SKa kännas som bistick ungefär vad jag förstått.



Hur kommer det sig att ni väljer bort vändingsförsöket? Ger sessan i magen en chans att vända sig själv? För du vill inte föda i säte? Vad är hon beräknad att väga? Ska ni boka snitt redan nu eller du tänker invänta förlossning och ligger hon i säte när det startar tänker ni köra på snitt då?



Tusen frågor. Men jag är så nyfiken på hur ni tänker!? KRAM

2010-12-11 @ 04:36:53
URL: http://mamamad.se
Postat av: Jennie N

Hej!



Inget skoj när att flickan ligger i säte. Får hoppas att hon vänder sig på egen hand =).

Hade också lustgas och akupunktur, men fick även sterila kvaddlar... Och det gjorde riktigt ont. . Känns som ett getingstick fast värre. Bränner, spänner och gör ont. Den första gick ju eftersom man inte visste hur ont det gjorde... Men sen ska det ju dit tre till... Fast jag stod ut och det gick ju hyfsat fort. Men ärligt talat vet jag inte om det hade nån direkt effekt...

Kram

2010-12-11 @ 11:04:41
Postat av: Carolin

jag hade bara lustgas o det funka perfekt för mig :) Sen tog det ju bara 8 timmar från första lilla känning tills Alwin var ute, hade jag legat o plågats längre hade jag nog behövt nåt mer än lustgas :) Hoppas lillan vänder sig så du slipper tänka på det!!!!

2010-12-11 @ 13:38:01
Postat av: Josefine

Hejsvej, måste säga att din mage är jättefin!!

Jag tycker att du gjorde rätt i att avboka vändningsförsöket, för risken finns ju att hon vänder sig tillbaka (som min systerson gjorde, dagen innan igångsättning, tror jag skrev det på fb)

Det finns ju alltid en risk med v.försök, tex navelsträngen och att du får för tidiga värkar. Jag hade nog väntat och kollat runt bf datum och om hon fortfarande ligger i säte då så hade jag bokat in ett försök då istället, för då gör det ju inget om det sätts igång.

Det viktigaste är ju att du/ni gör det som känns rätt.

Det här med smärtlindring är ju väldigt olika, det beror ju på hur hög eller låg smärtgräns man har. Med mina 2 första tog jag edan, men inte med min sista....lustgasen är jättebra. Dom har ju även bubbelpool på förlossningen nu ju och där kan du sitta länge.

Kram på dig/Jossan

2010-12-11 @ 19:12:28
URL: http://ericeliasemma.blogg.se/
Postat av: Anna

hej, vill bara tala för egen erfarenhet, Ta INTE kvaddlar...det gör sjukt ont, jag tyckte det gjorde ondare än något annat under hela förlossningen,

jag fick något som heter Spinal (de hann inte sätta epudral) och det kan du ju höra dig för om..Gud såå underbart det var, jag hade kunnat föda hur många ungar som helst på raken med den smärtlindringen.=)

Lustgas hjälpe inte på mig. men allt är ju så olika från person till person.

2010-12-11 @ 20:50:06
Postat av: jane

ush va jobbigt att hon ligger i säte! Men du, när jag låg på bb var där en kvinna som fött sin pojke i säte, och det var inga problem!! Det är dessutom ditt andra barn vilket underlättar! Vändningsförsök hade jag själv aldrig gjort. Måste vara jobbigt för dig att inte veta hur du vill göra och vad som är bäst osv.

Hoppas hoppas liten vänt sig rätt tills det är dags så du slipper snitt och slipper säte! KRAM!!

2010-12-12 @ 08:54:09
URL: http://gumpen.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag fick ta kejsarsnitt när min dotter föddes och jag tyckte inte alls de gjorde så ont efteråt som jag trodde! Visst känns de men inte alls som jag trodde !

2010-12-12 @ 10:55:34
Postat av: Carro

Jag hade lustgas och epidural. Jag är sjukligt rädd för sprutor och nålar, men epiduralen märkte jag inte ens och den gav sån otrolig smärtlindring. Man fick chans att hämta ny kraft. Rekommenderar!

2010-12-12 @ 19:37:00
URL: http://carolinus.webblogg.se/
Postat av: Gabby

Hej gumman!! Jag fick lustgas & Epidural & precis som carro sa här ovanför så kände jag knappt nålen av E. Hade sån fruktansvärd smärta i ryggen så kunde inte ligga ner alls innan jag fick nålen i ryggen. Du komemr fixa detta galant. Jag spände mig alldeles för mkt & kund eknappt andas vilket förvärrade allt. Stor Kram!!

2010-12-12 @ 20:54:06
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack alla för era kommentarer - får se vad det blir i slutändan, men kvaddlarna tar jag och struntar i ;)



Kram på er <3

2010-12-13 @ 10:53:21
URL: http://bajbiii.blogg.se/
Postat av: therese

så fin mage du har, =)



2010-12-13 @ 19:18:24
URL: http://holmstrom86.blogg.se/
Postat av: JennyÖ

Håller tummarna att bebisen vänder sig, och tycker det är bra att du avbokade vändningsförsöket. Det är ju inte sååå ofta dem funkar ändå. Jag har oxå hört om folk som har fött i säte, men att dem oftast oxå slutar i snitt. Kan kännas som onödigt jobb o press o stress samt smärta om det är gjort i onödan. Snitt var bra o smidigt, men smärtsamt efteråt. Nu har jag ingen naturlig födsel att jämföra med, men kommer man bara upp fort och går efteråt så går läkningen väldigt fort. Och jag har nog aldrig varit med om något häftigare än en ryggmärgsbedövning inför snittet. Sååå häftigt!! lycka till...och du är verkligen jättefint gravid!!

2010-12-14 @ 11:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0