Tell me



Ska ni vaccinera er?
Om inte, varför?

Vi sitter i valet och kvalet här hemma.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag och Jokke har gjort det, dels för att skydda vår bebis sen samt att ju fler som tar det detso mindre smittrisk är det. Biverkningarna är ingenting jämfört med influensan och eftersom denna influensa inte är som andra så är ingen immun mot den, vi vågar helt enkelt inte chansa när vi ska ha barn. gör det som ni tycker känns rätt.

2009-10-16 @ 09:46:17
URL: http://baradu.webblogg.se/
Postat av: Inte vårdpersonal

Vågar man chansa och i synnerhet när man har småbarn? Vi tänker göra det. Men ni ska göra det som känns rätt för er.

2009-10-16 @ 09:51:06
Postat av: Therese o nellan

Hej svejs!

Jag vaccinerade mej igår. Har med tvekat och innan lutade det åt ett Nej, mest på grund av allt skit man hört via media och andra personer som pratar i nattmössan, dvs, dom har ingen koll på vad dom pratar om, bara för vidare information som dom hört från någon annan. Eftersom inte Nellie kan vaccinera sig och har lite problem med luftrören så gjorde jag det för hennes skull, nu har jag gjort vad JAG kunnat. Kram o trevlig helg.

2009-10-16 @ 10:15:45
URL: http://fesan.webblogg.se/
Postat av: Anna

Ja ska, som sagt, inte ta vaccinet. Fick en länk av min moster där de stod väääldigt mycket bra saker angående vaccinet. Säg till om du vill ha de... Väldigt lärorikt.

Om de inte e de ja har nu, så vill ja att mitt egna immunförsvar ska klara av att stå emot det. Annars blir det att man till slut får ta vaccin mot allt för att inte bli sjuk.

Men som alla andra också säger. Känn efter vad som känns rätt för er.

Detta är ju bara mina tankar o funderingar om det hela.

Hoppas allt e bra me er?

Kramkram!

2009-10-16 @ 10:18:48
URL: http://annatheangel.blogg.se/
Postat av: Amelie

Det e jättesvårt det där. Man är i valet & kvalet, spec som gravid med, inte vill man spruta in ngt som kanske påverkar barnet i magen..

Samtidigt läser man mkt faktatrådar om att riskerna med influensan är mkt större än riskerna med vaccinet. Usch, nej jag e fortfarande kluven, men ska höra med min spec-läkare vad han tycker nästa ggr vi ska dit om typ 2½ vecka..Eskalerar det ännu mer så får man kanske kontakta honom tidigare, men sen samtidigt e jag ju rätt isolerad ännu & träffar inte mkt folk pga mitt sängläge haha. Men men..det e svårt. Tror nog dom flesta är kluvna.

STOR KRAM!

2009-10-16 @ 10:50:08
Postat av: Eva & Neo

Man har inget att förlora om man tar vaccinet, tar man det så har man det gjort. Och sen så skall man inte heller tro på allt man läser, bara så löjligt. Bättre och ringa till sjukhus upplysningen om man vill veta om hur det verkligen funkar osv.



Jag tycker att man skall ta det iaf, för som sagt, man har inget att förlora. Nu var det iofs inte det du vill ha svar på, men blev lite irriterad på personen som skrivit att hon hade läst en länk som någon hade skickat till henne. Och även om det är trovärdigt så tycker jag att man skall ringa till dem som kan mer om vaccinet. =)

2009-10-16 @ 11:53:21
URL: http://underbaravitre.blogg.se/
Postat av: Anna

ja vi tänkte göra det, iaf jag eftersom vi försöker skaffa bebis. Om det skulle lyckas vill jag gärna va trygg i vetskapen att jag inte drar på mig den hemska influensan..



Kram o trevlig helg

2009-10-16 @ 12:35:32
URL: http://jagegomoi.webblogg.se/
Postat av: C

Jag ska inte. Gå in på SVT's arkiv och programmet Debatt där dom diskuterade influensavaccinet. Kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut vad det nu än blir?

Jag brukar aldrig vaccinera mig mot influensa så varför ska jag göra det nu. Jag tror inte på spruta in en massa konstigheter i kroppen. Det som inte dödar en härdar en...så att säga...

Måste vara oerhört svårt för föräldrar att fatta beslut om deras barn ska vaccineras eller inte. Massa svammel här... :)

Kram!

2009-10-16 @ 12:47:26
URL: http://everydayisunique.wordpress.com
Postat av: Emmeli

Jag har vaccinerat mig!! o jag ångrar inte det! jag velade åxå fram o tillbaka, men det känns riktigt skönt nu när det e gjort! eftersom varken sezar eller olivia kan få den eftersom dom e för små, så e det skönt att veta att JAG inte smittar honom iallafall! =) kram o lycka till!

2009-10-16 @ 13:59:05
URL: http://mellisezar.blogg.se/
Postat av: Mad

Vi har diskuterat det massor. Finns ju biverkningar som är fasansfulla. Dem är sällsynta men någon kommer ju drabbas av dem.

'

Vi ska nog inte ta.

2009-10-16 @ 14:02:08
URL: http://mamamad.se
Postat av: carolin

jag har velat fram o tillbaka, bestämde mig först för att Alwin skulle få sprutan sen bestämde jag att nej det får vänta. Men sen idag var vi ändå så han blev vaccinerad. Får se hur vi själva gör sen, enligt vårdcentralen är det inte vår tur (åldrarna 19-29) förren om ett par veckor, så har ju mer tid att bestämma sig på. Enligt en läkare som min svärmor pratade med tyckte hon det var bäst att vaccinera, hon har själv 3 småbarn som hon har låtit vaccineras. Detta vaccinet har funnits i 2 år men sen har dom tillsatt då just för svininfluensan, tror inte dom ger vaccin som kan vara farligt ....som med allt finns det ju biverkningar, men bättre än att bli jättesjuk i svinflunsan. Alwins förkylningar sätter sig dessutom direkt på luftrören så därför valde vi att vaccinera honom.



Massa svammel :)

Kram

2009-10-16 @ 15:11:21
Postat av: Anna

Bli du irriterad... Alla får väl ha sina kommentarer o åsikter.. Annars hade väl inte Johanna frågat, eller har ja fel?...

Johanna, du gör som du själv vill o som du o Staffan SJÄLVA kommit fram till..

Massa kramar!

2009-10-16 @ 17:04:45
URL: http://annatheangel.blogg.se/
Postat av: carolin

Anna: vem är det som blivit irriterad? kan inte se nån kommentar som verkar irriterad nämligen :)



och givetvis gör ni som ni själva vill :) skrev inte det i min kommentar för det känns som en självklarhet ;)

Kram

2009-10-16 @ 17:07:46
Postat av: carolin

anna: ok nu läste jag kommentarerna en gång till o förstod vad du syftade på :)

2009-10-16 @ 17:08:55
Postat av: Malin & the kidz

Har vaccinerat mig igår (ingår ju som sjukvårdspersonal fortf även om jag är mammaledig,,,). Gjorde det för Elias & Tildes skull som inte får vaccinet. Mår bra efteråt förutom ont i armen som är vanligt att man får

Kram

2009-10-16 @ 20:30:29
Postat av: Anonym

2009-10-17 @ 00:43:44
URL: http://avkb.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja, jag har vaccinerat mig!

Jag har läst på jätte bra sidor på nätet som man kan läsa om allt möjligt gällande detta!!

Du ska ta reda på fakta själv!!

INTE lyssna på alla andra.

När du bestämt dig för vad du ska göra så stänger du öronen!! Lyssna inte på någon annan än dig själv..

Det kommer allttid finnas dem som e jätte anti detta vaccin å sen dem som e för vaccinet..

För att du ska veta var du står så måste du hitta fakta å ta ditt eget beslut!!



Kram på dig! :) Lycka till

2009-10-17 @ 00:47:28
URL: http://avkb.blogg.se/
Postat av: ElisabethC

Nej! Här blir det ingen vaccination. Tycker att de har för lite kunskap/erfarenhet/studier för att man ska våga sig på det... + att som någon annan har skrivit så är det ju så att tillverkarna har avsagt sig hela ansvaret för ev konsekvenser + att det har visat sig att vaccinet kan väcka ev. latenta sjukdomar i kroppen,typ MS och annat. + att man har ingen aning om vilka biverkningar det kan ge på lång sikt.+ att influensan i sig inte är farligare än de andra som fluererar(=)) symptomen kan vara mildare än de andra,de är ju bara så rädda eftersom många kommer att bli sjuka och då fungerar inte samhället som det ska. Så vi är säkra,här blir det inget vaccin. =)

2009-10-17 @ 18:40:11
Postat av: jossan

Vi tänker inte heller vaccinera oss. Jag har exakt samma argument som bettan (elisabeth c)och jag är väldigt lättad över att jag slipper ta ett beslut gällande barnen då de är så små. Kram J

2009-10-17 @ 21:19:40
Postat av: E

2009-10-17 @ 21:26:10
Postat av: Mor

Far & jag kommer att ta den vill ju inte utsätta andra för flunsan. Den är hemsk om man får den vill man hindra andra så varför inte ta. Men man väljer själv. Ingen kan råda en bara man själv som vet hur man vill göra. Har ju innan funnits influenser som lätt till döden och då fanns jag med, hade Helvi som var jätte sjuk då hette den Hongkong och var hemsk. Därför har man i nutid börjat med vaccin. Far har tagit den varje år inte jag, men jag har ju tyvärr fått den sista gången var 1985. 1982 när du var nyfödd var en hemsk upplevelse ska jag säga. Men som sagt man ska vara den som väljer själv. Kramen Mor

2009-10-17 @ 21:59:22
Postat av: Anonym

Det sägs ju att den här inflensan är liknande den spanska där det dog många miljoner människor, så jag har själv som gravid valt att vaccinera mig då det har bevisats att det inte påverkar barnet i magen, och sen vill jag inte utsätta andra som tex min syster dotter som inte får vaccvinera sig pga för liten ålder att man skulle riskera att smitta henne. Men valet är ju uoo till en själv.

2009-10-18 @ 13:08:34
Postat av: Josefine

Hejsan!!

Jo vi ska vaccinera oss, har också varit tveksam. Men man m å s t e lita på läkarna och dom som tagit fram detta vaccin. Som många andra säger: Tror inte att staten hade lagt ut så pass mycket pengar på läkemedel o m det skulle vara farligt eller inte hjälpa.

Biverkningar kan man få av en vanlig havrix spruta och sen reagerar människor olika på alla vaccin.

Jag tar sprutan dels för min egen skull men även för andras, för jag kan ju bli smittad, men den behöver inte bryta ut på mig så då kan jag gå runt och smitta hur många som helst utan att veta att det är jag som går och bär på viruset....

Oj, vad långt dett blev :-O

Kramkram Jossan

2009-10-19 @ 08:05:33
URL: http://ericeliasemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0